Pengenalan ICT dalam sistem pendidikan maya secara tidak langsung meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris. Ini selaras dengan dasar penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik di sekolah-sekolah Malaysia. Dasar tersebut mensasarkan pelajar dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik kerana ilmu dunia banyak diperoleh dalam bahasa Inggeris.
Pendedahan penggunaan bahasa Inggeris di peringkat sekolah rendah lagi boleh memberi banyak faedah kepada mereka. Pendidikan maya telah menyuntik semangat baru kepada pelajar untuk mendalami bahasa Inggeris. Penggunaan bahasa Inggeris dalam pendidikan maya mampu mengayakan perbendaharaan dan kosa kata bahasa Inggeris pelajar. Seterusnya meningkatkan kemahiran dan penguasaan mereka dalam bahasa tersebut.  Pelajar yang menguasai bahasa Inggeris dengan baik dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Mereka juga akan menjadi pilihan utama majikan untuk mengambil mereka bekerja. Menteri sumber manusia, Yang Berhormat Datuk Fong Chan Onn juga ada mengatakan salah satu sebab kegagalan siswazah mendapat kerja adalah kerana kurang menguasai bahasa Inggeris. Pelajar perlu meningkatkan kemahiran berbahasa Inggeris bagi menambat hati majikan.
 Ini sejajar dengan Rangka Rancangan Jangka Panjang Ketiga (RRJP3) 2001 – 2010 dan Dasar Wawasan Negara (DWN) bagi menghadapi cabaran globalisasi, liberalisasi ekonomi dan persekitaran berasaskan pengetahuan. 

ARTIKEL 2.

ENGLISH SUPPORTING. 

Pengajaran guru di dalam kelas bukan sahaja terhad kepada penggunaan persekitaran kelas. Seorang guru yang bijak akan mengaplikasikan pelbagai media pengajaran serta kreatif dalam pemilihan media itu sendiri.Pengajaran berbantukan ICT seperti yang terdapat dalam 4 video yag dipaparkan di atas boleh dijadikan elemen pengajarn yang berkesan. Dengan sedikit kreativiti guru ditambah pula dengan kemudahan ICT yang terdapat disekolah ia mampu meningkatkan pemahaman dan menzahirkan kecemerlangan murid di sekolah.Video pertama, kedua dan ketiga memaparkan berkaitan pengajaran phonetic di dalam kelas. Di samping dapat membunyikan huruf dan perkataan dengan tepat, ia juga mempermudahkan pengajaran guru tanpa perlu bersusah payah memikirkan tentang kesahan sebutan huruf atau perkataan yang didajar.Video ketiga memaparkan penggunaan mobiles phone dalam pengajaran. Seharusnya guru mencuba pengajaran ini di dalam kelas dan secara tidaka langsung akan mengetahui sejauh mana keberkesanan penggunaannya dalam pengajaran. Belum cuba belum tahu!!!